Utrustning för längdåkning - proffsen tipsar

För dig som funderar på att åka ett långlopp som Engelbrektsloppet eller Vasaloppet har vi samlat några handfasta tips om utrustningen som krävs för att du ska få förutsättningarna till ett lyckat lopp. Vad ska man tänka på? Vad är viktigt? Hur ska man använda de olika sakerna? Det är några av frågorna du får svar på här!

Tipsen kommer inte från vilken dussinåkare som helst. Marcus Johansson är en av åkarna i Lager 157 Ski Team, Sveriges främsta långloppslag. Han är teamets yngste åkare med sina 24 år, men har trotts detta hunnit med att åka sex Vasalopp - erfarenhet han nu delar med sig av för att hjälpa dig på vägen till Mora.

Vad ska man tänka på när man väljer:

Skidor?

Jag vill ha ett par skidor som passar för min vikt. Är de för mjuka så är risken stor att fästvallan kommer att ligga i och jag kommer att ha dåligt glid. Detta gör att det kommer att bli jobbigare än vad det egentligen behöver vara.
Har du skidor som passar bra så bör man se över hur belaget ser ut. Har du åkt mycket på dem eller att de är repiga så är det en bra idé att lämna in dem i en sportbutik och låta dem slipa om dem.

Stavar?

Stavarna ska vara styva så att de tål att du trycker på i stakningen med all din kraft och vikt. Om de blir som en båge när du stakar så kommer du tappa fart och det finns även en risk att de kommer att gå av. 

Pjäxor?

Det är väldigt viktigt att pjäxorna sitter bra på foten. Sitter de tight så kommer det att kännas bättre när du åker, när du ska diagonala och du kommer att känna dig mer stabil i utförsbackarna.
En annan sak som är väldigt viktigt är att du inte fryser om fötterna när du är ute och åker. Därför är det bra med en pjäxa som är lite tjockare.
Det finns även så kallade pjäxöverdrag som du kan dra utanpå pjäxan. De värmer bra och skyddar även lite mot vatten om det är blött i spåret.

Kläder?

Vad du ska ha för kläder beror så klart på vad det är för väder och hur kallt det är. En bra idé är att prova sig fram under träning hur mycket kläder du behöver, det är lätt att man tar på sig för mycket. Blir du för varm så kommer du svettas, vilket kommer att leda till att du börjar frysa. Detta kommer i sin tur göra att du behöver dricka mer ute i spåret. Kom ihåg att de viktigaste delarna att hålla varma är fötterna, händerna och huvudet.
På benen tycker jag att det oftast räcker med ett par underställsbyxor, ett par vindkalsonger och ett par tights. På överkroppen ska du alltid ha en underställströja. Vad du har över kan du variera lite hur kallt det är. Istället för att ha en tjock jacka så kan det ibland duga med en tunn. Då kan du även ha en väst över den om du tycker att det är lite för kallt.
När du ska på tävling och åker till och från träningen så är det väldigt bra att ha ett överdrag att ta på sig, både på benen och på överkroppen. Jag skulle även rekommendera en dunjacka. Om du inte duschar direkt efter träning så tycker jag att du bör byta till en torr tröja på överkroppen för att undvika att bli förskyld.
En sista sak som är väldigt bra att ha på sig är en buff runt halsen. Den gör mer nytta än vad du kan tro.  

Handskar?

Det är väldigt viktigt att du inte fryser om händerna, så det är bättre med ett par handskar som är lite för varma. Tänk också på att passformen är väldigt viktig. Om handsken är för stor så är risken stor att du får blåsor.
Det är bra att ha minst två par handskar, helst i olika tjocklekar, så att du har något att välja mellan.
Det finns även handsköverdrag som du drar utanpå handsken och stavremmen. De är väldigt smidiga att använda sig av vid starten på Vasaloppet om det är kallt. De går nämligen snabbt och enkelt att rycka av om det skulle bli lite varmare efter några mil.

Glasögon?

Glasögon är ett måste när du åker skidor. De gör det lättare att se när du är ute och åker om det snöar. De skyddar även mot snö som åkare framför dig skvätter upp när de diagonalar. Är det en solig dag så brukar det även då vara skönt med ett par brillor.

Valla?

Att ha ett par bra vallade skidor är A och O, för mig är det helt omöjligt att prestera med ett par skidor som inte är bra vallade. Mitt tips är att lär dig några vallor som du vet funkar och så du täcker upp från några plusgrader till riktigt kallt. Man behöver oftast inte ha fulla boxar utan bara man lär sig några så märker man snart att man har valla till de flesta fören. Några klister och några burkar räcker långt.

Lär dig mer om hur man vallar i vår Vallaskola:

Energi och Vätska?

Sportdryck är ett måste när du ska köra ditt lopp. Att ha ett vätskebälte med sig är att rekommendera så att du kan ha med dig egen sportdryck, några bars och gel. Drick minst var femte kilometer och om du ska åka ett länge lopp, som t.ex. Vasaloppet eller Öppet Spår, ät då gärna några bars under tävlingen i förebyggande syfte. Börjar du känna dig låg på energi så ät och drick något så fort du kan.
Om t.ex. Vasaloppet är ditt stora mål så tycker jag att du ska testa din sportdryck innan så att du vet hur din kropp reagerar. Prova det på några träningspass och gärna även under en tävling.

Om Lager 157 Ski Team

Lager 157 Ski Team är ett av Sveriges främsta långloppslag inom längdåkning. Teamet bildades i mitten av 2014 och består av några av Sveriges absolut starkaste skidåkare - Daniel Richardsson, Jörgen Brink, Fredrik Byström, Markus Ottosson, Markus Johansson och Fredrik Jonsson. Tillsammans har laget satt upp målsättningen att vinna Vasaloppet 2015.