10 snabba tips - Engelbrektsloppet eller 9 mil till Mora

Här kommer 10 tips för dig som ska åka långlopp på skidor. Allra först hittar du även en film med värdefulla tips för dig som ska åka just ett långlopp på skidor.

  • Kör fler lopp. Skaffa dig erfarenhet av hur det är att köra i ett längdlopp och hur det känns före och under loppet så du kan planera inför ditt huvudmål.

  • Öva utförsåkning och kurvteknik. Att behärska utför- och kurvteknik är guld värt under alla långlopp på skidor. Att känna sig säker i utförslöporna och kunna vila ger bra återhämtingsmöjligheter och är det bra tillfälle att passera andra på gliddelarna efter backen.
  • Dela upp loppet. Att mentalt dela upp loppet i etapper är ett väl beprövat hjälpmedel. Koncentrera dig på att åka fram till nästa depå. Och tänk hellre på att du har åkt tre mil än att du har sex kvar.
  • 75 mil innan loppet. Träna distans. Detta är två långa lopp och man måste ha ett antal mil i kroppen inför starten. Se till att göra några träningsrundor upp emot fem mil för att se hur kroppen reagerar på många timmars åkning.
  • Gå inte ut för hårt i början. Låt dig köras om första tredjedelen, håll andras tempo den andra, och kör ifatt och förbi på sista tredjedelen. Det är lätt att missbedöma sina krafter och bränna sig tidigt.
  • Klä upp dig. Ta med dig längdplagg för alla typer av väder. Använd extra vindjacka och varma plagg för tiden innan starten och lägg i en påse eller väska med ditt startnummer, och droppa dem i klädtunnorna innan start.

  • Inkört och klart. Nya skidor, nya pjäxor eller nya handskar kan ställa till bekymmer efter några timmar i spåret. Så säkrast är att använda allt innan så du vet hur det känns efter några timmar.
  • Träna i alla väder. Kör du några pass i dåligt väder får du en uppfattning om hur kall du kan bli, hur väl kläderna funkar och hur du skall manövrera skidorna när du är trött.

  • Ät rätt. Det finns speciella kolhydratsladdningar i pulver- eller gelform men innan du ger dig på det skall du vara säker på att din mage klarar av det. Provät de energibars och gel som du tänkt dig äta på loppet. Samma gäller sportdryck. Prova olika fabrikat och smaker och hitta dina favoriter som du sedan håller dig till. Se även till att äta näringsrik kost och fyll på dina reserver av vätska och mineraler fram till loppet, inte enbart kvällen innan.
  • Var inte för hård mot dig själv. Loppet är en bedrift för alla oavsett vad klockan stannar på när du går i mål. Var inte för sträng i din egen målsättning. Var stolt över din bedrift efteråt.

© Team Sportia 2017