Längdväljaren™ – Klassisk stil

Längdskidåkning är en fantastisk träningsform – om man har bra fäste vill säga. Men att välja rätt skidor, pjäxor och stavar är inte alltid lätt. Därför har vi skapat Längdskidväljaren, som hjälper dig hitta utrustningen för en härlig upplevelse i spåret!

Träning/Tävling – Skidor

Är du en dedikerad längdåkare som åker skidor regelbundet? Kanske siktar du till och med på att åka Vasaloppet eller något annat långlopp? Då är det denna typ av skidor du ska satsa på. Både när det gäller skidor, stavar och pjäxor ligger fokus på kombinationen av låg vikt och hög prestanda. Men låt dig inte skrämmas av snacket om material, belag och låg vikt. Efter ett Vasalopp förstår du exakt vad jakten på gram handlar om!

MADSHUS REDLINE CARBON CLASSIC COLD
5999:
Ej medlem 6999:-
FISCHER SPEEDMAX CL
6999:
Ej medlem 7499:-
ROSSIGNOL X-IUM CLASSIC
3499:
Ej medlem 4999:-
ROSSIGNOL R-SKIN
3499:
Ej medlem 3999:-

Träning/Tävling – Stavar

Träning/Tävling - Pjäxor

Motion – Skidor

För dig som ser längdåkningen som en träningsform och gärna blir lite svettig i spåret, men inte ännu inte siktar på något lopp är det denna kategori som passar bäst. Skidorna är något bredare, vilket ger ökad stabilitet i spåret och i pjäxorna är det lite mer fokus på värme och komfort jämfört med racing-modellerna.

Motion – Stavar

Turåkning – Skidor

Tycker du fikastunden är viktigare än själva skidåkningen? Då är det ett turpaket du ska satsa på. Utrustningen är anpassad för att man helt enkelt är ute och promenerar på skidor, uppleva naturen med nära och kära eller kanske äta lite apelsin och dricka varm choklad. Det finns såväl vallningsfria som vallningsbara skidor och när det gäller pjäxorna ligger fokus på värme och komfort. Allt för en enkel och trivsam dag i spåret!

Turåkning – Stavar

Vad innebär rätt spann?

Är du nybörjare när det gäller längd? Då kommer här en kort beskrivning av det mest centrala begreppet inom klassisk längdåkning. Spann är den delen på skidan som avgör hur ditt fäste blir i snön. Det är där du lägger vallan. Har du en skida med för hårt spann för din kroppsvikt blir det svårt för dig att trycka ner dig skidan ordentligt och du får därmed inget fäste i snön. Har du däremot ett för mjukt spann får du ett bra fäste, men däremot försvinner glidet i backarna. För att få det optimala fästet måste man därför mäta spannet på skidan i förhållande till din kroppsvikt för att se var du ska placera vallan.

Välkommen in till din lokala Team Sportia-butik så hjälper vi dig prova ut skidor med rätt spann för just dig.
 


 

Fästzon

Den del av spannet som hänger i luften när du står med kroppsvikten jämnt fördelad mellan båda skidorna kallas för fästzon och är det parti man lägger fästvallan på. När du provar ut skidor i butik får du hjälp med att markera ut vart fästzonen är på dina skidor. Den långa fästzonen är för vallning med burkvalla och den kortare zonen, mellan de inre strecken, är fästzonen för klistervallning. På nya skidor måste man slipa (rugga) fästzonen på skidan. Slipa (rugga) hela fästzonen med grovlek 120 sandpapper. Detta gör du för att vallan skall sitta fast länge på belaget.
 

Fästvalla – Burk

Om du skall åka längre än 10 km bör du värma in en grundvalla (base wax) först. Gnid in ett tunt lager och värm med vallajärn. Låt grundvallan svalna i cirka 15 minuter. Därefter lägger du på den valla som passar för dagens före. Det finns mängder av olika typer av vallor, men generellt kan man säga att ju högre temperatur det är i snön och luften, ju mjukare valla använder man. Gnid på ett tunt lager burkvalla, jämna till med en syntetkork. Friktionsvärmen från korken gör att vallan blir slät. Upprepa detta 5-6 gånger. Ta sedan med en eller ett par burkar i fickan/midjeväskan när du åker, så kan du justera vallningen under åkturen om du märker att du lagt på en för hård eller mjuk valla.
 


 

Fästvalla – Klister

När det blir plusgrader och burkvallan inte biter får man gå på klistret för att få fäste. Börja med att lägga på ett grundklister (base klister). Lägg ut små klickar med grundklister på den korta delen av fästzonen. Värm med vallajärn så det blir en jämn yta. Låt grundklistret svalna i cirka 15 minuter. Lägg därefter på klister enligt dagens före. Små klickar utmed fästzonen, jämna ut klistret med tummen eller en klisterskrapa. Se till att klistertuben är någorlunda varm (rumstemperatur), då är klistret lättare att jämna ut. Låt skidan kallna utomhus innan du börjar åka.
 

Vallningsfria skidor – Skintec

För dig som lägga så mycket tid som möjligt i skidspåren istället för i vallaboden finns så kallade vallningsfria skidor. Begreppet vallningsfria skidor har använts länge, men det är först på senare år en produkt som verkligen funkar har nått marknaden. Atomic kallar sitt koncept för Skintec och faktum är att produkten är så bra att en stor del av alla Vasaloppsåkare sannolikt skulle gynnas av att åka på Skintec. På Skintec-skidor sitter det en liten hud under skidans fästzon. Denna hud "ersätter" alltså fästvallan och ger dig bra fäste och glid i allt från plusgrader till riktigt låga temperaturer – och det är helt underhållsfritt. Man kan utan problem åka 60-70 mil på en hud. Salomon, Madshus, Rossignol och de andra stora leverantörerna på marknaden har liknande system som Atomic Skintec.

Faktum är att alla som gillar att åka längdskidor borde äga ett par vallningsfria skidor – även du som elitmotionär. För även om du är en mästare på att valla så har du inte alltid tiden som krävs. Då är det bara att greppa sina Skintec-skidor och kasta sig ut i spåret. En riktigt bra träningsskida helt enkelt!
 

Glidzon och glidvalla

Skidans glidzoner, det vill säga de delar längst fram och längst bak på skidorna som hela tiden ligger an mot snön, behöver man inte valla lika ofta. Som med så mycket annat finns det mängder av olika märken och typer att välja mellan, men den vanligaste typen är parafin (flourpulver, flytande flour och spray lämnar vid därhän nu). De viktigaste begreppen att känna till är LF (lågflour) och HF (högflour). Generellt kan man säga att ju högre flourinnehåll, desto dyrare och bättre glidvalla är det. En högre flourhalt ger nämligen bättre glid samtidigt som det motverkar att smuts fastnar under skidan (vilket skulle försämra glidet). Som nybörjare är det fullt tillräckligt med de enklare varianterna, men åker du mycket och är högflour definitivt att föredra. Det är helt enkelt värt pengarna!
 


 

Längd på stavar

En annat klassiskt diskussionsämne inom längdskidåkningen är längden på stavarna. Under årens lopp har det florerat många olika åsikter om den perfekta längden, men när man summerar experternas råd är svaret entydigt – din kroppslängd minus 30 cm är den optimala stavlängden för klassisk längdåkning. Det gäller såväl nybörjare som experter. Riktigt avancerade åkare experimenterar sedan oftast med stavar som är en eller ett par centimeter längre/kortare, men för de allra flesta av oss är det definitivt överkurs. Din kroppslängd minus 30 cm är ett skrämmande korrekt mått.