Vätternrundan - De största skaderiskerna för nybörjaren

Att cykla 30 mil är långt. Oavsett om du är en van cyklist eller en nybörjare är det bra att förbereda sig inför loppet, för att minska skador samt träningsvärk dagen efter. Ju bättre tränad du är – desto mer kommer du kunna njuta av loppet och upplevelsen. 

Ett riktmått för att bli redo inför Vättern, som är en del av En Svensk Klassiker, är att du bör ha samlat ihop 100 mil i benen. Även om cykling är skonsamt mot kroppen, är inte cyklister helt förskonade från belastningsskador.

Vanligaste skadorna

Team Sportia ger dig här tipsen hur du kan undvika de största skaderiskerna. 

  • Rygg. Ryggbesvär beror oftast på din sittställning på cykeln, att du är för svag i bålpartiet eller kort i muskeln på lårets baksida. En enkel justering av sadeln kan avhjälpa de flesta ryggproblem, då muskelspänningarna minskar. Bålträning och stretchning brukar också kunna reducera ryggbesvär.  
  • Nacke.  Även nackvärk brukar bero på din sittställning då du automatiskt spänner dig om du sitter felaktigt. Med rätt sittställning kommer du bli mindre spänd och avslappnad i axlarna vilket kommer ta bort dina besvär.

  • Fötter. Har du ont i fötterna efter ett cykelpass brukar det oftast bero på tre orsaker. Skorna är för trånga och hårda, sulorna för mjuka eller att du trampar på pedalen med hålfoten. Detta åtgärdas genom att byta ut skorna till ett par som inte klämmer, byta ut den mjukare sulan till en hårdare samt att trampa med den främre delen av foten på pedalen.

  • Knän. Det är vanligt att få överbelastningsskador på knäna, att muskelfästen och leder börjar strama och smärta. Oftast beror detta på att sadeln sitter för högt eller att du cyklar i för hög växel. Detta åtgärdas genom att justera sadeln i rätt läge så att knäna inte blir sträckta när du cyklar. Det bästa är om du vilar några dagar och därefter tränar på lättare växlar, speciellt när du cyklar i uppförsbacke, då blir det inte lika tungt för knäna.

  • Skavsår.  En grundregel gällande skavsår är att det är mycket lättare att förebygga än att behandla. När du uppdaterar cykelkläderna så leta gärna efter cykelbyxor som är vadderade och som har minimala sömmar, detta minskar risken för skavsår. Växla gärna mellan nya och gamla kläder och känn efter vad som känns bekvämt. Både för att undvika skavsår och om du redan fått skav finns det speciella salvor att använda för att lindra eller helt och hållet eliminera besvären.

Gör en BikeFit

Observera att texten ovan endast tar upp några av en näst intill oändlig rad av möjliga orsaker till smärtan. Om du känt tendenser till någon av skadorna rekommenderar vi därför starkt att du tar hjälp med att kontrollera din position på cykeln - av någon som verkligen kan. Skadorna grundar sig nämligen i princip alltid på att din sittposition inte är korrekt anpassad efter dig. Vänd dig gärna till din närmsta Team Sportia-butik som jobbar med cykel så hjälper vi dig med en BikeFit, vilket innebär att vi justerar och ställer in cykeln utifrån just dig och din anatomi.