Vätternrundan - 10 snabba tips

Här har vi samlat några korta tips om vad som är viktigt att tänka på inför Vätternrundan, som är en del av En Svensk Klassiker.

  • Kör fler lopp än Vätternrundan. Skaffa dig erfarenhet av hur det är att köra i ett cykellopp och hur det känns före och under loppet så du kan planera inför rundan.
  • Dela upp loppet. Att mentalt dela upp loppet i etapper är ett väl beprövat hjälpmedel. Koncentrera dig på att cykla fram till nästa depå. Och tänk hellre på att du har cyklat fyra mil än att du har 26 kvar.
  • 100 mil innan loppet. Träna distans, Vätternrundan är ett långt lopp och det är bra att ha mil i benen. Se till att göra några träningsrundor upp emot 15 mil för att se hur kroppen reagerar på många timmar i sadeln. Vättern är relativt platt, så distansträning är viktigare än backkörning.
  • Klä upp dig. Ta med dig cykelplagg för alla typer av väder. Ha regnjacka och varma plagg för natten och droppa dem i depåerna när solen sticker fram. Knä/benvärmare eller längre byxor skyddar känsliga leder i den kyliga natten.
  • Inkört och klart. Ny cykel, ny sittställning, nya byxor eller handskar kan ställa till bekymmer efter några timmar i sadeln. Så säkrast är att använda allt innan så du vet hur det känns efter några timmar.
  • Träna i regn. Kör du några pass i regn får du en uppfattning om hur kall du kan bli, hur väl kläderna funkar och hur du skall manövrera cykeln på blött underlag. De vitmålade strecken kan bli riktigt hala i vätan.
  • Mörkerkörning. Fokusera längre bort än vid framhjulet när du tränar mörkerkörning. Försök dessutom vara extra vaksam runt gryningstimmarna. Då upplever många att reaktionsförmågan försämras.
  • Öva klungkörning. Att behärska klungteknik är guld värt under Vätternrundan. Att förstå klungans teckenspråk hur man arbetar tillsammans och hur det känns att ligga i olika delar av klungan ger ovärderlig erfarenhet.
  • Ät rätt. Det finns speciella kolhydratsladdningar i pulverform men innan du ger dig på det skall du vara säker på att din mage klarar av det. Provät de energibars och gel som du tänkt dig äta på loppet. Samma gäller sportdryck. Prova olika fabrikat och smaker och hitta dina favoriter som du sedan håller dig till. Se även till att äta näringsrik kost och fyll på dina reserver av vätska och mineraler fram till loppet, inte enbart kvällen innan. 
  • Var inte för hård mot dig själv. Loppet är en bedrift för alla oavsett vad klockan stannar på när du går i mål. Var inte för sträng i din egen målsättning. Var stolt över din bedrift efteråt. Det är inte alla som klarar att köra Vätternrundan! 

Regler för Vätternrundan:

  • Att vila minst sex timmar innan du kör bil efter din målgång är ett krav. Bakgrunden till denna, kanske den allra viktigaste, regel är att det genom åren inträffat flera allvarliga olyckor. Bilförare som cyklat loppet har somnat bakom ratten efter att ha kört iväg utan att vila. Så ta det lugnt efter loppet istället för att stressa hemåt. Krama din familj, ät gott och vila! Poliskontroller genomförs dessutom utanför Motala för att kontrollera bilförare så att ingen bryter mot denna regel, för det är dessutom ett lagbrott att köra bil utan sex timmars vila i kroppen.
  • Fungerande fram- och baklyse och godkända reflexer måste finnas på cyklar som startar från skymning till klockan 03.00. Denna regel gäller både natten till lördag och söndag.

Regler för loppen Vätternrundan, Halvvättern och Tjejvättern:

  • Startbevis får ej överlåtas men däremot bytas (i mån av plats) på Torget i Motala innan start mot en avgift på 200 kr. 
  • Inga följebilar eller egna depåer är tillåtna, vare sig privata eller från företag. Vätternrundan sköter all sådan organisation. Över 4 000 funktionärer finns till hands och ger en enorm service runt hela banan.
  • Godkänd cykelhjälm ska användas under hela loppet.
  • Chip fästs på hjälmen, stor nummerlapp på bröstet och liten nummerlapp på cykelns styre.
  • Inga liggcyklar får användas men dispens kan ges. Tala med kansliet innan du anmäler dig till loppet!
  • Inga tempostyren, triathlon- eller extrabågar får användas. Barends är tillåtet. Heltäckta hjul är heller inte tillåtet.
  • HPV, trehjuling, roller eller motordriven cykel är inte tillåtna.
  • Tandemcykel för två är ok men båda måste vara anmälda till loppet.
  • I övrigt ska gällande trafikregler, lagar och förordningar följas.

Experten tipsar

Eva Nyström har cyklat tusentals mil i alla tänkbara väder. Här delar hon med sig av sina tips för dig som siktar på att genomföra Vätternrundan oavsett ambitionsnivå:

  • Skaffa dig erfarenhet av hur det är att köra fler cykellopp än Vätternrundan. Du lär dig hur det känns före och under loppet så du kan planera inför Vätternrundan. www.motionskalender.se
  • Dela upp loppet mentalt i etapper. Koncentrera dig på att cykla fram till nästa depå. och tänk hellre på att du har cyklat fyra mil än att du har 26 kvar.
  • Träna distans. Du bör ha minst 100 mil i benen innan loppet. Men försök att se till tiden snarare än milen du kan ha olika dagsform på distanspassen och om du pressar dig för hårt så kanske du istället blir sängliggande några veckor. Se till att göra några träningsrundor upp emot 3-5 timmar för att se hur kroppen reagerar på många timmar i sadeln.
  • Ny cykel, ny sittställning, nya byxor eller handskar kan ställa till bekymmer efter några timmar i sadeln. Så säkrast är att använda allt i god tid i förväg.
  • Kör du några pass i regn får du en uppfattning om hur kall du kan bli, hur väl kläderna fungerar och hur du skall manövrera cykeln på blött underlag. De vitmålade strecken kan bli riktigt hala i vätan.
  • Träna mörkerkörning. Fokusera längre bort än vid framhjulet när du tränar mörkerkörning. Försök dessutom vara extra vaksam runt gryningstimmarna. Då upplever många att reaktionsförmågan försämras.
  • Öva klungkörning. Att behärska klungteknik är oerhört viktigt. Att förstå klungans teckenspråk, hur man arbetar tillsammans och hur det känns att ligga i olika delar av klungan ger ovärderlig erfarenhet.
  • Ät rätt och ofta. Det finns speciella kolhydratsladdningar i pulverform men innan du ger dig på det skall du vara säker på att din mage klarar av det. Prova de energibars, gel och sportdryck som du tänkt dig äta på loppet. Se våra utrustningstips. (länk).
  • Träna på att laga en punktering hemma på de hjul du ska ha när du tävlar. Det är extra viktigt om du har tubdäck eftersom det kan vara lurigt att få loss däcken från fälgen. Träna på att ta bort och sätta fast hjulen vilket kan vara extra knepigt på bakhjulet. Glöm inte extra slang, verktyg och minipump.
  • Pröva att åtminstone någon gång laga ett kedjebrott. Bli inte stående vid vägkanten för att något sådant händer. Med ett enkelt multiverktyg som du ändå måste ha med dig i fickan så löser du detta lätt.
  • Gör upp en energiplan. Exempelvis att dricka och/eller äta varje halv timme eller att du ska ha druckit upp minst två flaskor mellan varje kontroll. Stanna och ät riktig mat på varje/varannan matkontroll. Om du känner dig törstig eller hungrig är det redan försent.
  • På träningen: Cykla aldrig i väg utan mobil eller pengar, kan vara bra att kunna ringa någon om din cykel går sönder, och blir du riktigt trött är en bensinmack guld värd.
  • Drick inte sportdryck under alla pass, dina tänder kommer att protestera
  • Cykla ALDRIG utan hjälm, ”inte ens” till jobbet/affären

© Team Sportia 2014

Thule cykelhållare håller hojen på plats till och från loppet!