Vinterdäck förlänger cykelsäsongen

Förutsättningarna ändras när man ska cykla under höst och vintertider. Regn, kyla blåst eller till och med snö är mer en regel än undantag denna tid på året. Vi ger dig därför tips på vad du ska tänka på i utrustning.

Att ha bra väggrepp i kyla är mycket viktigt, då är vinterdäck att rekommendera. Helst dubbade däck som är gjorda för kyla och frosthalka.

Vilka däck skall man välja?
Ett dubbdäck är det bästa valet, då det ger extra säkerhet mot frosthalka som kan uppstå fläckvis.
Det räcker att tappa greppet för ett ögonblick, så glider däcket undan och man faller. Om man cyklar i trafikerad miljö kan det få stora konsekvenser.

Hur länge håller däcken?
Om man kör in dem på barmark i lugn och ro i 20-30 mil, så sätter sig dubbarna i däcket på bästa sätt. Så att köpa nya dubbdäck gör man bäst redan tidigt på hösten, så dubbarna hinner sätta sig innan det blir riktigt halt. Dubbdäck ifrån Soumi tyres (fd Nokian tyres) är gjorda med samma teknik som bildäck, så man kan räkna med att däcken räcker flera säsonger.

Däcken är relativt dyra, varför det?
Vinterdäck för cykel tar lika lång tid som för andra fordon att tillverka. Dubbarna sätts i för hand, och materialet i stommen samt gummiblandningen är mycket viktig. Att köpa billiga "noname" dubbdäck är inte att rekommendera, eftersom gummiblandningen oftast är halare än bra sommardäck, i kombination med dubbar. Dessa fungerar på blankis, men i skiftande väglag är det friktionen från gummiblandning och mönster samt stommens följsamhet mot underlaget som är avgörande, och där är det mycket stor skillnad i kvalitet.

Suomi Tyres - Miljövänliga däck!
Suomi Tyres däck är gjorda av rena gummiblandningar. Skadliga oljor har ersatts med aromatiska oljor. Anledningen till varför Suomi Tyres är föregångare inom miljövänlig däckproduktion är grundlig och kontinuerlig produktutveckling. Sedan 2005 är det endast endast miljövänliga gummiblandningar som används i deras produktion. De var det första företaget att introducera miljövänligt lågaromatiska LA-oljor i cykeldäck istället för HA-oljorna, som har en skadlig inverkan på miljön. HA-oljorna har även skadliga halter av PAH-föreningar som visat sig vara cancerframkallande. Deras gummiblandningar är klart dyrare och PAH-föreningar sjunker anmärkningsvärt. Gummiblandningen representerar en stor del av produktionskostnaden. Det är anledningen till varför deras däck är dyrare, men vi tror att det är viktigt att använda rena och miljövänliga gummiblandningar.

Behöver man ha båda däcken med dubb?
Om man måste välja är det bättre att ha ett vinterdäck fram för att klara styrning. Men det är inte att rekommendera att ha olika typer av däck fram och bak, då det "sämre" däcket plötsligt kan tappa grepp och orsaka en omkullkörning. Paketpriser för 2 däck finns när du köper dem, så passa på att byta båda nästa gång det är aktuellt.

Vilka storlekar passar på min cykel?
Dimensionen står på däckssidan på sommardäcken på cykeln, utgå ifrån dessa. Är cykeln utrustad med skärmar, tänk på att lämna plats för dubbutstick, och gå inte upp i däcksbredd mot sommardäcken.

Kan man byta däcken själv?
Det är relativt enkelt att byta däck på cykeln. Vinterdäck och sommardäck monteras på samma sätt, så känner man sig trygg i det, gör man det enkelt själv. Däcksbyte kostar 149:- per däck. Ett tips är att passa på att byta slangarna samtidigt, så de är fräscha i gummit inför säsongen. Var noga med att boka tid i förväg, så däcken är skiftade när halkan kommer.

© Team Sportia 2017

Dubbdäck från Suomi tyres