Cykelvasan - 10 snabba tips

Här har vi samlat några korta tips om vad som är viktigt att tänka på inför Cykelvasan.

  • Kör fler lopp än Cykelvasan. Skaffa dig erfarenhet av hur det är att köra i ett cykellopp och hur det känns före och under loppet så du kan planera inför rundan. Om du inte kan köra ett lopp, lägg upp en dags åkning som om det vore ett lopp, samma distans och underlag, så kan du känna på hur det känns i kroppen.
  • Dela upp loppet. Att mentalt dela upp loppet i etapper är ett väl beprövat hjälpmedel.  Att inte gå ut för hårt utan spara krafter till sista halvan är också att rekommendera, det ger bra energi att kunna köra om ett stort antal medtävlare på slutet. Koncentrera dig på att cykla fram till nästa depå. Och tänk hellre på att du har cyklat 2 mil än att du har 7 kvar.
  • 50 mil innan loppet. Träna distans på rätt underlag, Cykelvasan är ett långt lopp och det är bra att ha mil i armar &  ben. Se till att göra några träningsrundor på grus och skogsvägar upp emot 5-6 mil för att se hur kroppen reagerar på några timmar i sadeln. Vasan är relativt kuperad, så träna både uppför- och nedförsåkning utöver distansträningen.
  • Klä upp dig. Ta med dig cykelplagg för alla typer av väder. Ha regnjacka och varma plagg för starten. Knä/benvärmare eller längre byxor skyddar känsliga leder vid kyligt väder.
  • Inkört och klart. Ny cykel, ny sittställning, nya byxor eller handskar kan ställa till bekymmer efter några timmar i sadeln. Så säkrast är att använda allt innan så du vet hur det känns efter några timmar.
  • Träna i regn. Kör du några pass i regn får du en uppfattning om hur kall du kan bli, hur väl kläderna funkar och hur du skall manövrera cykeln på blött underlag. Träspångarna kan bli riktigt hala i vätan.
  • Välj rätt däck. På Cykelvasan är rätt däck A och O. Att ha bra rull men samtidigt grepp i rullgrus och på hala spångar kräver sitt däck. Välj ett MTB-däck med kvalitetsgummi och inte allt för grovt mönster. Det finns bra däckpaket som är specialanpassade för Cykelvasans blandade underlag.
    Montera däcken hemma i lugn och ro, så du kan köra in dig och känna efter hur mycket grepp de har.
    Lufttryck i däcken finns det många som tvistar om vad som är bäst. Lågt tryck ger bra grepp, medan högre tryck bättre rull samt minskar risken för punktering. Testa inget ovant inför loppet, utan kör det du är van vid.
  • Öva klungkörning. Träna ihop med andra cyklister så ni kan ligga på rulle och spara energi på de plattare partierna på banan. Att behärska klungteknik är guld värt under Cykelvasaloppet om du siktar på en snabbare tid.
  • Ät rätt. Det finns speciella kolhydratsladdningar i pulverform men innan du ger dig på det skall du vara säker på att din mage klarar av det.
    Ett bra tips är att ha sportdryck i vattenflaskan, och vatten i vätskeryggsäcken. Provät de energibars och gel som du tänkt dig äta på loppet. Samma gäller sportdryck. Prova olika fabrikat och smaker och hitta dina favoriter som du sedan håller dig till. Se även till att äta näringsrik kost och fyll på dina reserver av vätska och mineraler fram till loppet, inte enbart kvällen innan. 
  • Var inte för hård mot dig själv. Loppet är en bedrift för alla oavsett vad klockan stannar på när du går i mål. Var inte för sträng i din egen målsättning. Var stolt över din bedrift efteråt. Det är inte alla som klarar att köra Cykelvasan!