Cykelbelysningsväljaren™

Vilket typ av belysning skall jag välja?

Först och främst behöver man tänka på när och var man skall använda cykelbelysningen.
Skall du cykla i redan upplyst trafikmiljö i tätort? Då kan det räcka med belysning som gör dig synlig och visar att du finns i trafiken. Vill du även lysa upp vägen framför behöver man välja lite kraftigare belysning. Sedan på hur mycket man använder den. Om man använder belysningen ofta är laddbara belysningar att rekommendera, batteribelysningar kräver inte allt för sällan batterier för 40kr i veckan, så man behöver inte använda dem många veckor för att tjäna in de laddbara alternativen, förutom att miljön mår bättre utan batteribyten.

Cykelbelysning laddningsbar

För några år sedan var det vanligast med batteribelysning där man var tvungen att byta batterier varefter de tog slut. Numer är det vanligast att man väljer laddningsbara lampor för bästa ekonomi på lång sikt. Merkostnaden för laddningsbara lampor tjänar man in relativt snabbt. Speciellt om man behöver lysa upp vägen framöver och önskar starkare framlampa. Glödlampsbelysning är snart ett minne blott, så titta efter diodlampor som har mycket mindre energiåtgång.

Cykelbelysning för att synas i upplyst trafikmiljö.

Skall du cykla i redan upplyst trafikmiljö i tätort? Då kan det räcka med belysning som gör dig synlig och visar att du finns i trafiken. Den senaste diod-tekniken tillsammans med inbyggda uppladdningsbara batterier är ett bra val som man snart tjänar in merkostnaden för. Vissa modeller kan även laddas enkelt via USB.

Cykelbelysning för pendling och cykelträning.

Vill du även lysa upp vägen framför behöver man välja lite kraftigare belysning. LED-diodlampa med uppladdningsbart batteri är den vanligaste typen. Brinntid och ljusstyrka varierar mellan de olika modellerna. Dessa strålkastare fungerar utmärkt för pendling, men var noga med att blända av vid möte. Dessa nya kraftiga lamporna med den senaste diodtekniken har även gjort det möjligt att ha ordentliga strålkastare på hjälmen. Med belysningsnivåer som tidigare endast fanns på motorfordon. Med en bra hjälmlampa kan man lysa upp skogen alternativt landsvägen tillräckligt för att träna under det mörka halvåret. Vid cykelträning är det bra att kombinera en allmänbelysning på som sitter på styret, samt en hjälmlampa för skogspartierna som man bländar av vid möte.

Cykelbelysning batteri

Batterilampor passar för kortare turer eller om man inte använder cykeln så ofta. Glödlampsbelysning är snart ett minne blott, så titta efter diodlampor som har mycket mindre energiåtgång.

Batterier eller laddningsbara lampor?

För några år sedan var det vanligast med batteribelysning där man var tvungen att byta batterier varefter de tog slut.
Numer är det vanligast att man väljer laddningsbara lampor för bästa ekonomi i längden. Merkostnaden för laddningsbara lampor tjänar man in relativt snabbt. Speciellt om man behöver lysa upp vägen framöver och önskar starkare framlampa.
Glödlampsbelysning är snart ett minne blott, så titta efter diodlampor som har mycket mindre energiåtgång.

Kan man cykelträna i mörker?

De nya kraftiga lamporna med den senaste diodtekniken har gjort det möjligt att ha ordentliga strålkastare på hjälmen eller cykeln. Belysningsnivåer som tidigare endast fanns på motorfordon. Så numera kan man med en bra hjälmlampa lysa upp skogen alternativt landsvägen tillräckligt för att träna under det mörka halvåret. Dessa strålkastare fungerar även för pendling, men var noga med att blända av vid möte.

Dynamo, är det bra?

För åretruntcyklister är dynamo en bra lösning. Den traditionella dynamon som med en rulle på däcket generade ström är allt mer sällsynt, och dynamo inbyggd i framnavet är den vanligast lösningen numera. Detta är en underhållsfri och utmärkt lösning för en klassisk dam eller herrcykel. Enda två nackdelarna är att det väger klart mer än en laddningsbar lösning samt att elen som man tar ut ur navet ger rullmotstånd , så för cyklar där man prioriterar detta är det inte att rekommendera. Att köpa till navdynamo som tillbehör är en dyr lösning, så om du önskar detta, välj en cykel med navdynamo nästa gång Ni skall köpa ny.

FAKTA - SÅ SÄGER LAGEN OM FÄRD I MÖRKER

Som cyklist syns du dåligt när det är mörkt. Slarva inte med lampor och reflexer. Det här gäller enligt lag:

  •     Lampa fram med fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du kan cykla i mörkret på ett tryggt sätt. Man brukar säga att lampan tydligt ska kunna ses på ett avstånd på 300 meter. (500:- i bötesbelopp)
  •     Baklampa som visar rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd på 300 meter. Baklampan får vara blinkande. (500:- i bötesbelopp)
  •     Godkända reflexer. Reflexen fram ska vara vit och reflexen bak ska vara röd. Sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita. (500:- i bötesbelopp)


(källa: Boken Cykelsmart, utgiven av Svensk Cykling)

Klä dig och utrusta dig rätt

Förutsättningarna ändras när man ska cykla under höst och vintertider. Regn, kyla blåst eller till och med snö är mer en regel än undantag denna tid på året. Vi ger dig därför tips på vad du ska tänka på i utrustning.

Vinterdäck förlänger säsongen

Förutsättningarna ändras när man ska cykla under höst och vintertider. Vi ger dig därför tips på vad du ska tänka på i utrustning.


© Team Sportia 2014