7 tips för att behålla löparmotivationen

Du har kanske äntligen kommit igång med löpningen, det kanske går snabbt framåt, men du kommer såklart ändå ibland känna att motivationen brister. Då kan det vara bra att ha några knep att ta till för att hjälpa den på traven. Ida Aspviken hjälper dig att behålla din löparmotivation!

1. Bloggar, poddar, tidningar, sociala medier. Är du inte lagd åt det hållet att du själv uppdaterar bloggar och andra sociala medier, så kan det vara ett hett tips att följa några. Att hitta personer som du inspireras av är guld för din egen träning. Följ personer som kanske har samma inställning till träning som du själv, eller personer som lyckas kombinera träning, jobb och familjeliv, personer som har startat från noll och lyckats hitta löparglädjen. Att scrolla igenom ett instagramflöde fullt med positiv energi kan göra under när man sitter med löparkläderna på men har svårt för att ta sig över tröskeln och ge sig ut.

2 Prata löpning. Det finns säkert någon i din närhet som intresserar sig för löpning? Prata hål i huvudet på dem! Berätta om dina löprundor och lyssna på berättelser från andra. De som älskar löpning har hur mycket som helst att säga om det, och det kan vara riktigt motiverande att själv få sätta ord på det man känner när man springer.

3. Variera rundorna. Att springa på samma ställe (och lika snabbt) var och varannan dag tar nog död på vems motivation som helst! Att bara svänga av vid en annan gata eller välja att följa en annan färg på elljusspåret kan göra under för löparglädjen. Spring till en kompis, drick en kopp kaffe och spring sedan hem igen. Det är liksom inte så att man inte får kalla det för löpning om man tar en paus mitt i.

4. Dokumentera din träning. I blogg, papperskalender, träningsapp. Det spelar ingen roll var, men det kan vara otroligt motiverande att ha koll på vad man har gjort, och hur långt man har kommit sedan den där första ganska kämpiga rundan. Märker du att du blir stressad av att dokumentera träningen, att du får panik över eventuella missade pass: sluta genast att dokumentera!

5. Spring med någonting bra i lurarna, eller lyssna på fågelsången. Här är det såklart otroligt individuellt om man vill lyssna på någonting när man tränar. För vissa går det bäst att springa lyssnandes på sin egen andning och på fågelkvittret, men känns det riktigt tungt en dag så kan det vara skönt att få lyssna på någon riktigt peppig musik, eller kanske en intressant dokumentär för att glömma att man är ute och har det jobbigt just då. Alla gillar inte att lyssna på musik när de springer.

6. Köp snygga, funktionella kläder och sköna skor. Jag får be om ursäkt för lite ytlighet här, men jag tycker i alla fall att det är lite roligare att springa i snygga kläder än i fula. Kläder som andas, är sköna och som man kan röra sig bra i är också en fördel, om jag får tycka till i frågan.

7. Sätt upp ett mål med träningen. Ett mål med träningen kan så klart vara att må bra och orka mer. Det är nog huvudsyftet med all träning. Men att t.ex. träna för ett lopp kan också vara väldigt motiverande, och precis det du behöver för att orka ta dig ut och springa när regnet öser ner och lusten tryter.

Besök Ida Aspvikens blog här!
Jag började som sagt att springa för 3,5 år sedan. Denna ganska drastiska förändring i min livsstil kom sig av att jag plötsligt märkte att jag inte orkade någonting. Klarade inte ens av att springa till spårvagnen. Jag gillade inte alls löpning i min ungdom, men den här gången fastnade jag för det. Den blev min terapi och mitt sätt att hålla mig frisk och i form.

Ganska snart började jag springa lopp. Främst lopp som var 5 eller 10 km. Men redan året efter blev jag sugen på en större utmaning och började träna för Göteborgsvarvet (21 km) som jag också klarade av. Det var en mäktig känsla att göra det knappt ett år efter mina första stapplande löpsteg.

Sedan dess har det blivit många fler lopp, och den största utmaningen jag klarat är 21 km fjällspring i Sälen. I år springer jag Göteborgsvarvet för tredje gången, men årets riktigt stora utmaningar blir 27 km fjäll i Åre och Stockholm Marathon. I vår har jag utbildat mig till löpcoach, en dröm som gick i uppfyllelse. I år är jag dessutom en del av det underbara nätverket av löpare i ASICS FrontRunner Sverige. Sedan de första stapplande löpstegen har det hänt en hel del om hur jag tänker kring denna underbara idrott.

@traningsblogga

  • Hämtar bilder från instagram...